nedeľa 5. júla 2015

Portugalsko a textilná výroba, trochu z histórie, naša vs. tunajšia tvorba


Nakupovanie nepatrí medzi moje obľúbené činnosti, hlavne asi z toho dôvodu, že nemáme momentálne peniaze, a len tak obzerať a slintať nad tým ma nebaví. Drobné radosti mi robia aspoň maličké nákupčeky vo výpredajoch a to najčastejšie tých látkových. Mám potom strašnú radosť si naplánovať čo z toho vyrobím a neviem sa dočkať konečného výsledku.


V Portugalsku  nájdete najlacnejšie kúsky u veľkopredajcov. Internetový predaj tu  nie je tak rozšírený a konkrétne ja mám najradšej keď si látku môžem ošahať. Avšak celkovo ponuka látok je podľa mňa dosť slabá.


Výpredajové koše sú plné látok od pár cm až po 1,5metrové kúsky. Môže byť, že sú trošku zašpinené alebo sú to len nepotrebné zbytky, ktoré obchod ponúka za pár eur. Ku zbytkovým látkam sa obchod dostáva hlavne prostredníctvom šijacich kurzov, ktoré nájdete v ponuke snáď všade. 


Tie najlepšie výpredaje sú pri látkach na váhu. Napríklad minulý víkend som kúpila pár milých kúskov za pár centov. Boli to cca 0,5metrové kusy a malému som pošila tričko a girlandu.


Hoci šitie je tu veľmi bežné a švadlenku máte takmer v každom dome, šijú sa tu iné veci ako u nás. Aspoň ja som zvyknutá, že u nás keď už sa šije, tak sú to väčšinou nie len praktické veci ale aj módne. Snažíme sa tak odlíšiť od čínskej produkcie z klasických obchodov.


V Portugalsku sa vždy niečo slávi. Hlavne počas letnej sezóny sú neustále oslavy,  karnevaly a všelijaké pochody. Veľmi typické pre tieto slávnosti sú kroje, kostými, ktoré sa každý rok obmieňajú a švadlenky tak majú dostatok práce. Zapája sa celá rodina a je to tradícia až česť, byť členom miestnej skupiny ktorá sa zúčastňuje na oslavách, promenádach či pochodoch.
Švadlenky sa tu skôr venujú šitiu kostýmov a úprave oblečenia. Zatiaľ čo u nás je myslím celkom bežné, že si maminky šijú na deti aj oblečenie, body, súpravy, sety do postieľky, kabelky a mnoho ďalších srandičiek, vyhrajú sa s výberom látok a tá tvorba je oveľa živšia a veselšia.


To sa odráža aj na ponuke látok. Pre mňa bolo dosť šokujúce obehať všetky miestne obchody a ani v jednom nemali úplet. Našla som ho až vo veľkoobchode (najväčšia predajná sieť zameraná na látky v Portugalsku) "Feira dos Tecidos", ktorej majiteľ mal svoju vlastnú schému ako neplatiť dane a tak skončil len nedávno vo väzbe. :)
 No, dúfam, že neprídem aj o ten jediný zdroj úpletu ha ha ha


Portugalsko bolo kedysi hlavným výrobcom a dodávateľom textilu/kvalitných látok v Európe. Sever Portugalska bola hlavná výrobná jednotka. Export z textilného odvetvia tvoril až 70% a Portugalsko exportovalo do  celého sveta.
Bohužiaľ, drastická zmena nastala po prijatí Eura. Krajina nedokázala cenovo ďalej konkurovať a prišli lacnejší dodávatelia z Číny či Turecka. Bol to veľký úder pre celé Portugalsko. Tisíce ľudí prišli o zamestnania a krajina tak stratila aj  kus historickej tradície a svojho bohatstva. Zrazu sa zatvorili brány až niekoľko sto rokov starých fabrík, nastala kríza.


Vďaka kvalite, ktorou boli portugalské látky známe sa dnes pomaly textilná výroba opäť stavia na nohy. Ľudía pochopili, že nízka cena má svoj dôvod, a mnoho odberateľov sa začína opäť obracať skôr za kvalitou, než kvantitou.





 Určite napíšem o Portugalsku viac, no snažím sa držať vždy témy.
 Portugalsko je jedna z krajín s najstaršou históriou a je to tu veľmi cítiť. 
Začala som si viac vážiť tradície, históriu a všetku prácu ktorú naši predkovia vložili do niečoho, čo dokázala zničiť politika, nová mena a hlad po zisku. Akosi sa zabudlo
na to všetko, čo tomu predchádzalo, koľko to stálo úsilia niečo také vybudovať. 
Dnes môžete stále vidieť schátrané obrovské továrne z ktorých dýcha depresia, smútok... 




No ale aby sme to nezakončili na smutnej nôte, posielam aj fotku Duracela ako si nakupovanie užil on


Páčil sa Vám tento článok a chceli by ste viac takých? Napíšte mi, čo Vás zaujíma, o čom by ste sa z Portugalska radi dozvedeli viac a ja to s radosťou pre Vás spracujem.



Všetky práva na obsah článku vyhradené. V prípade použitia článku musí byť uvedený jeho zdroj. Ak máte záujem o zverejnenie rozhovoru vo svojom časopise alebo internetovom portály, prosím kontaktujte ma na gahmgahm007@gmail.com
Content rights reserved. Any reproduction must mention the source of an article. If you are interetested to use this Intereview in your magazine or internet portal, please contact me via gahmgahm007@gmail.com



2 komentáre:

  1. Och, tak ja tam na tie latky asi nabehnem :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. :D Prosiiiim si viitanaa!! No mna napadlo, či by sa to vyplatilo, že by som nakupila tie na kg, nafotila, namerala a predala cez net, len neviem ci by to ludi stale zaujimalo ked sa im to zase na postovnom nazbiera. Ale tie vypredaje su tu naozaj super ked hodia do tych kosov dobre kusky.

      Odstrániť