pondelok 10. októbra 2016

Mydlo s mätou a meduňkou



Toto mydlo je v mojej hlave už od leta...niektoré veci ale proste chcú svoj čas a tú správnu motiváciu.
Tak tieto sú do Lesnej škôlky a predaj pôjde do jej sociálneho fondu, mám z toho radosť a dúfam, že sa predajú všetky.



Boli sme na Slovensku navštíviť starkých a prastarkých. Veľká záhrada plná byliniek a kvetov ma nenechala dlho chladnou a natrhali sme si ich pár už v tedy s jasným plánom - na mydlo!


s mojou starkou a Leovou prastarkou 

Toto nie sú bylinky, ale prastarkej to neprásknite! :)

Elza

...a tu sú už sľúbené byliny...mäta, dnes vysušená a už súčasťou mydielok ♥



Výroba mydla za studena ale nie je len taká mixovačka.
Pracuje sa s Hydroxidom sodným/NaOH a treba dodržiavať bezpečnostné opatrenia.

No výhody ktoré sebou celý proces prináša je nespočet. Môžete si vytvoriť mydlo presne podľa vašich potrieb, v mydle ostáva glycerín, ktorý má blahodárne účinky na pokožku, po zmydelnení neostáva v mydle žiadne NaOH!

Hotové recepty s naváženým NaOH a vodou môžete nájsť na internete alebo v knihách. Ja si to vypočítavam cez Soapcalculator, pretože sa stretávam s tým, že v receptoch je často palmový olej a s tým nepracujem.

Tak ako pri výrobe kozmetiky aj pri mydlách platí, aké oleje vyberiete, také vlastnosti mydlu dáte.

Aj by som Vám to tu všetko rozpísala, ale myslím, že je škoda opakovať sa, keď to má nádherne a do podrobna všetko rozpísané Eva z blogu moderná alchymistka. 
A tak Vám už len prepájam priamo linky k chemickým procesom a vysvetlivkám.

 Základné princípy výroby mydla





Pred prvým pokusom o výrobu mydla si určite naštudujte všetko vyššie uvedené


Recept na mydlo s mätou a meduňkou

Destilovaná voda    186g
NaOH                     80g

Kokosový olej rafinovaný  200g
Bambucké maslo rafinované  100g
Olivový olej   70g
Slnečnicový olej  70g
Kakaové maslo  50g


Do stopy som pridala sušené bylinky mäta a meduňka a trochu esenciálneho oleja Eucalypt Radiata.




Ja začínam navážením NaOH a vody. 
Pomaly sypem NaOH do vody...trošku nasypem, pomiešam kým sa rozpustí...a takto dokola.
Pracujem väčšinou na balkóne alebo pri otvorenom okne. Mám ochrannú masku aby som nič nevdychla a tričko s dlhým rukávom.





Teplota vody stúpa a tak kým bude chladnúť, pracujem so zbytkom ingrediencií.


Tuhé maslá/tuky si navážim a pomaly roztápam vo vodnej lázni, na miernom ohni.
Teplotu si strážim na max. 40-50C


Chýba mi fotka (nestíhala som)...keď sú oleje/tuky roztopené a NaOH na teplote cca 40C, pomaly vodný roztok začnem vlievať do olejov/tuhov.
Miešam jemne aby sa to prepojilo, potom zoberiem ručný mixér a mixujem. Stačí chvíľu. Hlavne pozorujte zmeny hmoty. V momente, keď vám začne hustnúť - zanecháva stopu- môžete pridať bylinky, farby, esencie, peeling....


Stopu rozpoznáte podľa toho, že hmota je hustejšia a skrátka zanecháva "stopu". Viz krátke video...











Mydlá na druhý deň boli pevné a pripravené ísť z formy von.

Mydlovú hmotu dáme do nádoby či už drevenej špeciálne na výrobu mydla alebo silikonovej, necháme aspoň 24hodín prejsť saponifikáciou (ja dám formy do krabice a zabalím do deky-dočítala som sa, že je dobre,keď dochádza k zmydelneniu pomaly...) a na druhý deň by už mali byť dostatočne penvé, aby sa dali z formy vybrať. Necháme zrieť (položíme na mriežku aby bolo vetrané zo všetkých strán)  ešte 3-4 týždne a pak môžeme smelo používať.

Je možné, že počas dozrievania sa bude farba mydla meniť...nelakajte sa toho. Je to skrátka alchémia bez zaškatulkovaného výsledku...nikdy neviete, čo vám z toho vznikne :D






Tak čo poviete, skúsite to?
Prípadne sa podelte o váš zaručený recept, budem rada.

Krásnu jeseň
Bea 








3 komentáre:

  1. Bea, díky za recept, teda spíš, stručný postup s ukázkama. Evkin blog mam nastudovaný a též se konečně chystám na svoje první mýdlo, bude to mýdlo na praní s jílem Sommieres, který má silné odmašťující účinky a je to pracího mýdla jako dělaný:-)))

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Evik je za mňa najlepšia mydliarka čo som zatiaľ na nete našla. Hlbka akou sa celej veci venuje je neuveritelna a vzdy sa tam clovek docita dobre informácie, na ktoré sa môže spoľahnúť. Držím palce a daj pak trebárs taky recept na blog

      Odstrániť
    2. jojo čekám na tu její knihu o mýdlařině až vyjde, to bude bible mýdlařiny století:-))) je úžasná:-) No blog pravda zanedbávám:-( nějak není čas, nálada:-( vrhla jsem se do toho s vervou ale rychle vyprchla, ale mám teď tvůrčí období:-) vymýšlela jsem nějaké nové recepty, tak je pak sepíšu na blog, ale ještě musím vyrobit nějaké zakázky, tak pak se na to vrhnu:-)))

      Odstrániť